czwartek, 25 października 2012

Z Trybuny Obywatelskiej o rowerach

Dzisiaj zaliczyłem swój debiut na Trybunie Obywatelskiej w trakcie obrad Rady Miejskiej w Koszalinie. Przysługujące mi pięć minut wykorzystałem na zadanie dwóch pytań prezydentowi Jedlińskiemu


Szanowny Panie Prezydencie!


24 września 2009 roku Rada Miejska przyjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Studium RozwojuRuchu Rowerowego w Koszalinie. Pracowni Edukacji Marcina Hyły zlecono przygotowanie kompleksowego raportu na temat ruchu rowerowego w Koszalinie oraz propozycji zmian w tym zakresie.
Zlecenie zostało wykonane bardzo dobrze. Autor jasno wskazywał na to, co dostrzega każdy z poruszających się po mieście rowerem:
  • całkowity brak ułatwień dla ruchu rowerowego w centrum miasta
  • duży ruch samochodowy
  • infrastruktura rowerowa niskiej jakości: wydzielana z chodników, brak przejazdów rowerowych, złe rozwiązania skrzyżowań

Jednocześnie w raporcie tym wskazano na szereg zalet, dzięki którym Koszalin może być miastem atrakcyjnym dla rowerzystów:

  • bardzo wyrazisty i czytelny układ urbanistyczny, promienisto - obwodnicowy
  • duże przekroje pasów drogowych, pozwalające na elastyczne zagospodarowanie
  • zwarty układ zabudowy w przeważającej części miasta
  • brak istotnych przeszkód terenowych (rzeki, linie kolejowe) i innych „wąskich gardeł” dla ruchu rowerowego

Od przyjęcia przez Radę Miejską tego studium minęły już 3 lata. Z perspektywy rowerzysty bardzo trudno dostrzec aby cokolwiek znaczącego się przez ten czas zmieniło. Dlatego proszę o informację jak wygląda obecny stan realizacji tej uchwały oraz jakie działania zaplanowano na najbliższe lata.

W czerwcu tego roku Fundacja Nauka dla Środowiska przygotowała na zlecenie ZDM kolejny raport: „Infrastruktura Rowerowa Koszalina – identyfikacja potencjału i potrzeb” Przy okazji jego powstawania odbyły się nawet konsultacje społeczne z udziałem koszalińskich rowerzystów, jednakże nikt z Urzędu Miasta nie zechciał na nie przybyć. Jedyną znaną mi reakcją jest kuriozalna wypowiedź prasowa wiceprezydenta Kierzka odnośnie tras dla rowerzystów z dala od głównych ulic oraz zapowiedź, że o uprzywilejowaniu rowerzystów nie może być mowy. W kontekście nowoczesnego podejścia do ruchu drogowego od lat obecnego w Niemczech, Holandii czy Danii było to stwierdzenie szokujące. Niemniej proszę o informację jakie działania ZDM już w związku z tym raportem podjął a jakie ma dopiero w planach.


Pragnę jednocześnie z tego miejsca zaprosić wszystkich państwa na kolejną koszalińską Masę Krytyczną – masowy przejazd rowerzystów ulicami miasta. Startujemy w każdy ostatni piątek miesiąca o godzinie 18 z Rynku Staromiejskiego

W przerwie przed kolejnym punktem obrad Rady zamieniłem kilka słów z wiceprezydentem Kierzkiem. Nie odniósł się zbyt przychylnie do mojego wystąpienia. Przyszło mi do głowy, że być może warto umówić się w kilka osób na spotkanie z wiceprezydentem, który jak sam twierdzi, "chce coś dla rowerzystów zrobić". Może wspólnie uda się doprowadzić do tego, aby te działania były sensowne i odpowiadały potrzebom rowerzystów?

4 komentarze:

  1. Czy i kiedy raport „Infrastruktura Rowerowa Koszalina – identyfikacja potencjału i potrzeb” zostanie upubliczniony?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy od tego kto go zamówił i za niego zapłacił: Zarządu Dróg Miejskich

      Usuń
    2. Możesz wpłynąćna zdm by udostępnił w necie ten dokument?

      Usuń
    3. Popytam jutro w Fundacji, jak jest z dostępnością tego a jak tam się nie uda, to napiszę do ZDM

      Usuń

Byłoby bardzo miło gdybyś podpisał się pod swoim komentarzem imieniem lub chociaż nickiem