Dzisiaj zaliczyłem swój debiut na Trybunie Obywatelskiej w trakcie obrad Rady Miejskiej w Koszalinie. Przysługujące mi pięć minut wykorzystałem na zadanie dwóch pytań prezydentowi Jedlińskiemu
Szanowny Panie
Prezydencie!
24 września 2009 roku Rada
Miejska przyjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Studium RozwojuRuchu Rowerowego w Koszalinie. Pracowni Edukacji Marcina Hyły
zlecono przygotowanie kompleksowego raportu na temat ruchu rowerowego
w Koszalinie oraz propozycji zmian w tym zakresie.
Zlecenie zostało wykonane
bardzo dobrze. Autor jasno wskazywał na to, co dostrzega każdy z
poruszających się po mieście rowerem:
- całkowity brak ułatwień dla ruchu rowerowego w centrum miasta
- duży ruch samochodowy
- infrastruktura rowerowa niskiej jakości: wydzielana z chodników, brak przejazdów rowerowych, złe rozwiązania skrzyżowań
Jednocześnie w raporcie tym
wskazano na szereg zalet, dzięki którym Koszalin może być miastem
atrakcyjnym dla rowerzystów:
- bardzo wyrazisty i czytelny układ urbanistyczny, promienisto - obwodnicowy
- duże przekroje pasów drogowych, pozwalające na elastyczne zagospodarowanie
- zwarty układ zabudowy w przeważającej części miasta
- brak istotnych przeszkód terenowych (rzeki, linie kolejowe) i innych „wąskich gardeł” dla ruchu rowerowego
Od przyjęcia przez Radę
Miejską tego studium minęły już 3 lata. Z perspektywy rowerzysty
bardzo trudno dostrzec aby cokolwiek znaczącego się przez ten czas
zmieniło. Dlatego proszę o informację jak wygląda obecny stan
realizacji tej uchwały oraz jakie działania zaplanowano na
najbliższe lata.
W czerwcu tego roku
Fundacja Nauka dla Środowiska przygotowała na zlecenie ZDM kolejny
raport: „Infrastruktura Rowerowa Koszalina – identyfikacja
potencjału i potrzeb” Przy okazji jego powstawania odbyły się
nawet konsultacje społeczne z udziałem koszalińskich rowerzystów,
jednakże nikt z Urzędu Miasta nie zechciał na nie przybyć. Jedyną
znaną mi reakcją jest kuriozalna wypowiedź prasowa wiceprezydenta
Kierzka odnośnie tras dla rowerzystów z dala od głównych ulic
oraz zapowiedź, że o uprzywilejowaniu rowerzystów nie może być
mowy. W kontekście nowoczesnego podejścia do ruchu drogowego od lat
obecnego w Niemczech, Holandii czy Danii było to stwierdzenie
szokujące. Niemniej proszę o informację jakie działania ZDM już
w związku z tym raportem podjął a jakie ma dopiero w planach.
Pragnę jednocześnie z tego
miejsca zaprosić wszystkich państwa na kolejną koszalińską Masę
Krytyczną – masowy przejazd rowerzystów ulicami miasta.
Startujemy w każdy ostatni piątek miesiąca o godzinie 18 z Rynku
Staromiejskiego
W przerwie przed kolejnym punktem obrad Rady zamieniłem kilka słów z wiceprezydentem Kierzkiem. Nie odniósł się zbyt przychylnie do mojego wystąpienia. Przyszło mi do głowy, że być może warto umówić się w kilka osób na spotkanie z wiceprezydentem, który jak sam twierdzi, "chce coś dla rowerzystów zrobić". Może wspólnie uda się doprowadzić do tego, aby te działania były sensowne i odpowiadały potrzebom rowerzystów?
Czy i kiedy raport „Infrastruktura Rowerowa Koszalina – identyfikacja potencjału i potrzeb” zostanie upubliczniony?
OdpowiedzUsuńTo zależy od tego kto go zamówił i za niego zapłacił: Zarządu Dróg Miejskich
UsuńMożesz wpłynąćna zdm by udostępnił w necie ten dokument?
UsuńPopytam jutro w Fundacji, jak jest z dostępnością tego a jak tam się nie uda, to napiszę do ZDM
Usuń